Jag har reflekterar över starten på mina lektioner. I klassen , som är en årskurs trea har vi tydliga rutiner. Jag är i klassen två dagar i veckan. På tavlan finns schema med bilder över hur dagen ser ut. Lektionsstart skiljer sig åt, om det är första lektionen på dagen eller lektion efter rast.
Första lektionen på dagen
Jag möter eleverna i dörren, där jag hälsar godmorgon genom att ta dem i hand.
Vi börjar oftast dagen med tyst läsning. När eleverna hälsat går de och hämtar sina böcker och sätter sig och läser. Elevernas kommentarer ”bra att ta i hand,då vet man att lektionen börjar”, ” lugn och skön start på morgonen” , ”roligt att läsa”, Vi har en elev i klassen som har svårt att komma till ro med sitt läsande. Under denna stund arbetar han enligt teach-modellen, med eget material.
När
det är dags att lägga undan böckerna,pekar jag på dagensschema
och uppmanar eleverna att lägga undan sina böcker. Det kan ta en
liten stund innan de samlat sig, men oftast går det bra. För att
fånga deras uppmärksamhet säger jag , ”nu börjar vi”
”schhh....” eller lägger handen på huvudet. De elever som
blivit tysta lägger handen på sitt huvud och rätt snart har de
flesta blivit tysta. De elever som fortfarande pratar är lätta att
fånga upp genom att säga deras namn.
Kommentarer
från eleverna ” bästa sättet är att lägga hand på huvudet och
säga schhh.. ” , ”nu börjar vi, hoppar man till, bättre att
säga schhh..” ,”Det är bra att säga lite försiktigt,” tips från en elev, att lärare skall säga:
”alla som är tysta räcker upp handen”.
När alla elever är uppmärksamma går en elev igenom dagensschema.
Under tiden som eleverna läser brukar jag skriva på tavlan vad som skall hända under lektionen.
T.ex . 1. introduktion hörsel 2.film 3.uppgift
Jag startar lektionen genom att peka och förklara upplägget på lektionen.
Lektion efter rast
Eleverna
passerar ”tysta tröskeln”. När man går in i salen och förbi
tröskeln, är man tyst. Ibland står det på tavlan vilka böcker
man skall ta fram och vilken sida man skall slå upp. Kommentarer
från eleverna ” bra med tysta tröskeln, då vet man när
lektionen börjar. Ibland glömmer man och fortsätter att prata.
”det är bra att skriva på tavlan då vet vi vilken sida vi skall
slå upp” . Ledarskap i klassrummet
Jag vill avsluta med ett citat som överrenstämmer med mina åsikter om ledarskap:
”Min slutsats är att du kan vara lyhörd och även flexibel som lärare, men när du står där ensam med din grupp ska du se dig som ledare”
Steinberg, J. Ledarskap i klassrummet (sid.18)
Bra jobbat!
SvaraRadera